رآگهی
رآگهی

مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405

به لیست قیمت خودروهای تولید ایران خودرو که سر بزنید در می‌یابید که قیمت خودروی پژو پارس LX قیمتی بیشتر از قیمت خودروی پژو 405 SLX دارد. در این نوشتار قصدِ آن داریم تا با نگاهی به مشخصات این دو خودرو مشخص سازیم که آیا این اختلاف قیمتِ چند میلیونی، قابل توجیه است یا خیر. آیا پژو پارس SLX به نسبت پژو 405 LX از ویژگی‌هایی که بتوان بر پایه‌ی آن‌ها این اختلاف قیمت را توجیه کرد و به دنبال خرید آن رفت برخوردار است یا خیر. باما همراه باشید.

مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405

الف) مقدمه

پژو 405 سابقه‌ای بیشتر از پژو پارس دارد. در سال 1369 برای اولین بار پژو 405 توسط ایران خودرو تولید شد. این خودرو آن زمان از خودروهای روزِ اروپا بود. 405 به تدریج در ایران جا افتاد و بعدها نسخه‌های دیگری از آن همچون آر دی، روآ، سمند و … تولید شدند.

اما پژو پارس در سال 1379 برای اولین بار تولید شد. این خودرو، از دلِ پژو 405 برآمد. پارس به عنوان یک فیس‌لیفتِ 405 توانست به ظاهری شکیل‌تر وارد بازار شود و مشتریانِ بیشتری را برای ایران خودرو به همراه داشته باشد.

اما دو خودرویی که در این نوشتار درصدد مقایسه‌ی آن‌ها برآمده‌ایم، نه خودِ پژو 405 و پژو پارس بلکه فیس‌لیفت هر یک از این دو خودرو هستند. پژو 405 SLX با بهره بردن از پیشرانه‌ی TU5 و همچنین پژو پارس LX نیز با بهره بردن از همین پیشرانه، به عنوان فیس‌لیفت‌های این دو خودرو معرفی شده‌اند و در حال حاضر اختلافی چند میلیونی میان آن‌ها وجود دارد. در ادامه دقیق‌تر به این دو خودرو خواهیم پرداخت و، چنان‌که در بالا وعده دادیم، خواهیم گفت که آیا قیمتِ بیشترِ  پژو پارس LX به نسبت پژو 405 SLX توجیه‌پذیر است یا خیر!؟

ب) مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405 | طراحی

 هر دوی این خودروها از یک طراحی ظاهری غیر مدرن و شاید بسیار تکرار شده بهره می‌برند، طراحی‌ای که آن‌چنان نمی‌توان بر روی آن تأکید کرد. اما با این حال، در مقایسه‌ی این دو خودرو با هم، می‌توان گفت که با وجود آن که 405 در فیس‌لیفت جدیدش، یعنی 405 SLX، توانسته ظاهری بسیار نزدیک‌تر به پارس به خود بگیرد، اما همچنان پارس برتری‌هایی به 405 از لحاظ طراحی ظاهری دارد. چراغ‌های جلوی پارس تهاجمی‌تر از 405 SLX هستند، سپر کشیده‌تر و بزرگ‌تر است و در کل هماهنگی بهتری در طراحی ظاهری پارس LX به نسبت 405 SLX دیده می‌شود.

مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405

مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405
مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405

در قسمت داخلی این دو خودرو نیز اوضاع تقریباً یکسان است و به مانند طراحی ظاهری، می‌توان در عین مشابهت بسیار میان این دو خودرو، طراحی داخلی پژو پارس LX را بهتر و زیباتر از 405 SLX دانست. طراحی داخلی پارس از تریم دو رنگ و طرح چوب بهره می‌برد و ظاهری لوکس‌تر از 405 SLX دارد. اما در بطن ماجرا، یعنی در قسمت متریال به کار رفته در کابین هر دو خودرو، شاهد اوضاع خوبی نیستیم، چرا که در هر دو خودرو از پلاستیک نسبتاً خشک برای کابین استفاده شده که پس از مدتی استفاده بی‌کیفیتی خود را نشان می‌دهد.

مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405
داخل کابین پژو 405 slx

در کلیت امر، در قسمت طراحی با وجود آن که شباهت‌های بسیاری میان این دو خودرو وجود دارد می‌توان برتری را به پژو پارس LX داد و در این قسمت این خودرو را خودروی برتر معرفی کرد.

ج) مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405 | پیشرانه

در مقدمه گفتیم که در هر دوی این خودروها از پیشرانه‌ی TU5 استفاده شده و به همین دلیل در این قسمت شاهد مشابهتی بسیار بالا هستیم. پیشرانه‌ی TU5، که در واقع از آنِ پژو 206 تیپ 5 است، 1.6 لیتری بوده و قادر به تولید 108 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور است. استفاده از پیشرانه‌ی یکسان در این دو خودرو در کنار وزنِ تقریباً یکسان دو خودرو (1120 کیلوگرم برای 405 SLX و 1185 کیلوگرم برای پارس LX) توانسته عملکردی تقریباً مشابه را در سرعت، شتاب و موارد این‌گونه برای هر دو خودرو سبب شود. این موارد یکسان را اگر در کنار گیرباکس یکسان این دو خودرو، یعنی گیرباکس 5 سرعته دستی، قرار دهیم دیگر جایی برای سخن در مورد عملکرد متفاوت این دو خودرو در قسمت سرعت و شتاب و قدرت باقی نمی‌ماند.

در کل این دو خودرو با بهره‌بردن از پیشرانه‌ی یکسان، از قدرت مشابهی برخوردار بوده و همچنین مصرف سوخت آن‌ها نیز کاملاً با یکدیگر برابر است (7.5 لیتر در هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی).

در کل در این قسمت هیچ خودرویی برتر از دیگری نیست.

مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405

د) مقایسه پژو پارس LX با پژو SLX 405 | امکانات

با وجود آن که در قسمت پیشرانه، شاهد برابری‌ای یکسان بودیم اما در قسمت امکانات کفه‌ی ترازو به سمت پژو پارس LX متمایل است. فی‌المثل در 405 SLX صرفاً پنجره‌های جلویی برقی هستند اما در پارس LX هر 4 پنجره برقی اند. یا آن که تهویه مطبوع در 405 معمولی است و در پارس از نوع اتوماتیک. افزون بر این موارد می‌توان پارس را به سبب داشتن امکاناتی دیگر همچون آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده عقب، غربیلک فرمان چرمی، رینگ‌های آلومینیومی، پشتی صندلی‌های برقی، دماسنج و دکمه‌های کنترلی روی فرمان برتر از 405 SLX دانست.

ه) | سخن آخر

 وضعیت هر دو خودرو را به‌اختصار مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که این دو خودرو در بسیاری از موارد با یکدیگر مشابهتِ زیادی دارند. پارس LX در طراحی ظاهری و داخلی و همچنین در قسمت امکانات است که اندکی از 405 SLX برتر است. اما این اختلافات را بایستی با در نظر گرفتن اختلاف قیمت این دو خودرو در نظر گرفت. طراحی ظاهری و داخلی خودروها تا حدودی امری سلیقه‌ای است و ممکن است هر یک از خریداران نگاه و نظر متفاوتی داشته باشند. از این رو با در نظر گرفتن تفاوت‌های این دو خودرو برای پاسخ دادن به پرسشی که در ابتدای این نوشتار مطرح شد، پاسخی قطعی نمی‌دهیم و منتظر پاسخ‌های شما هستیم. آیا از نگاه شما اختلاف این دو خودرو در طراحی و همچنین امکانات می‌تواند توجیه‌کننده‌ی اختلاف قیمت آن‌ها باشد؟

پیش از آن که متن را به پایان ببریم ذکر این نکته لازم است که از نظر خدمات پس از فروش، کیفیت ساخت و موارد از این قبیل نیز این دو خودرو در وضعیتی یکسان به سر می‌برند. اما از نظر بازار فروش دست‌دوم می‌توان پارس LX را در وضعیت بهتری به نسبت 405 SLX قرار داد، چرا که از محبوبیت بیشتری برخوردار است و آسان‌تر مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد.

ثبت رایگان آگهی در راگهی

برای ثبت رایگان آگهی فروش خودرو و همچنین استفاده از آگهی‌های خرید خودرو می‌توانید از اپلیکیشن راگهی استفاده کنید.

دانلود اپلیکیشن راگهی از گوگل پلی

دانلود اپلیکیشن راگهی از بازار

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هشت =