رآگهی
رآگهی
راهنمای خرید یخچال دست دوم

راهنمای خرید یخچال دست دوم | نکات مهم در خرید یخچال کار کرده

یخچال یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی است و تقریباً هیچ خانه‌ای نیست که در آن یخچال نباشد. برای بعضی از لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و جاروبرقی جایگزین‌هایی وجود دارند که دست‌کم می‌توانند به‌طور موقت نیاز به این وسایل را برطرف کنند، اما یخچال هیچ جایگزینی ندارد و نبود آن در خانه بعد از یکی دو روز اثرات خود را نشان می‌دهد. از سویی یخچال‌ها معمولاً قیمت بالایی دارند و در شرایط فعلی اقتصادی خرید آن‌ها دشوار است. به همین علت است که بسیاری از افرادی که قصد خرید یخچال را دارند تصمیم به خرید یخچال دست دوم می‌گیرند. خرید یخچال دست دوم می‌تواند در این شرایط انتخاب مناسبی باشد، اما درصورتی‌که با آگاهی از تمام نکات خرید یخچال دست دوم صورت گیرد. در این نوشتار به راهنمای خرید یخچال دست دوم خواهیم پرداخت.

خرید انواع یخچال دست‌دوم و لوازم برقی آشپزخانه در اپلیکیشن راگهی

نکات مهم در خرید یخچال دست دوم

غفلت در خرید کالاهای دست دوم، به‌ویژه کالاهای گران‌قیمتی مثل یخچال، ممکن است نه‌تنها کمکی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نکند، بلکه باعث هدررفتن مبلغی قابل‌توجه به‌سبب خرید دستگاه معیوب شود. بنابراین لازم است پیش از اقدام به خرید یخچال دست دوم از تمامی نکاتی که باید برای کسب اطمینان از سالم‌بودن دستگاه ضروری هستند مطلع شد و با دقت و آگاهی کافی خرید کرد. نکات زیر می‌توانند راهنمای خوبی برای خرید یخچال دست دوم باشند.

۱_ اطلاع از هدف فروشنده از فروش یخچال دست دوم

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید یخچال دست دوم مورد توجه قرار گیرد اطلاع از قصد و نیت فروشنده از فروش یخچال است. در بعضی شرایط فروشنده قصد خرید یخچالی تازه با مشخصات کاملاً متفاوت با یخچال فعلی را دارد یا تصمیم به مهاجرت گرفته است. در این شرایط احتمال خراب‌بودن یخچال کمتر می‌شود. اما اگر چنین نبود، بهتر است با پرسش از فروشنده و با هوشیاری کافی، از هدف فروشنده از فروش یخچال اطلاع پیدا کنید. درصورتی‌که درباره‌ی هدف فروشنده از فروش دستگاه خود قانع نشدید در خرید آن دستگاه احتیاط بیشتری به خرج دهید، چرا که در این شرایط احتمال خراب‌بودن یخچال و وجود نقصی جدی در آن زیاد است.

راهنمای خرید یخچال دست دوم

۲_ بررسی ظاهری اجزای مختلف یخچال

عیب‌یابی دقیق یخچال‌های معیوب نیازمند داشتن دانش و تجربه‌ی کافی و دراختیارداشتن بعضی تجهیزات کاربردی در این کار است، ‌بااین‌حال در بسیاری از شرایط با بررسی ظاهری یخچال‌های معیوب حتی بدون داشتن تجربه و تخصص زیاد می‌توان به وجود مشکل در دستگاه پی برد.

پیش از اقدام به خرید یخچال به صدای آن دقت کنید و درصورتی‌که دستگاه حین کارکردن صدای بیش‌ازاندازه تولید می‌کند به وجود مشکل در آن شک کنید.

با کمی دقت به محل اتصال کمپرسور به دستگاه می‌توانید بفهمید که آیا کمپرسور سابقه‌ی تعمیر دارد یا نه. چنانچه در محل اتصال کمپرسور به دستگاه متوجه برجستگی‌های هرچند کوچک شدید احتمال تعمیری‌بودن آن را بالا فرض کنید، چرا که کمپرسورها در کارخانه توسط دستگاه‌های مخصوص به بدنه پرس می‌شوند و هیچ تعمیرکاری نمی‌تواند بعد از بازکردن کمپرسور دوباره آن را دقیقاً مشابه حالت کارخانه ببندد.

گذشته از این محل اتصال سایر اجزای دستگاه به بدنه را کنترل کنید و درصورت مشاهده‌ی حالت غیرعادی یا عدم شباهت بین اتصال‌های مربوط به یکی از قطعات باز هم تعمیری‌بودن دستگاه را محتمل فرض کنید.

دقت داشته باشید که لاستیک درب یخچال باید بدون هیچ پارگی یا تغییر حالت باشد و درصورتی‌که یک برگ کاغذ بین آن و درب یخچال قرار می‌دهید به آسانی بیرون نیاید.

بررسی کشوها، قفسه‌ها، لامپ و سایر قطعات یخچال هم شما را از سالم‌بودن آن‌ها مطمئن می‌کند و هم می‌توانید از این طریق تا اندازه‌ای دقتی که فروشنده در نگهداری از دستگاه به‌خرج داده را محک بزنید.

۳_ توجه به سن دستگاه

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تعیین قیمت یخچال‌های دست دوم سن دستگاه است. از آن‌جا که معمولاً اختلاف زیادی بین سال ساخت دستگاه و شمار سال‌های استفاده از آن وجود ندارد با اطلاع از تاریخ ساخت دستگاه می‌توانید به سن آن پی ببرید. تاریخ ساخت دستگاه معمولاً روی برچسب پشت آن درج می‌شود.

مسلماً چنانچه دستگاه سن بالایی داشته باشد استهلاک بیشتری دارد و درنظرداشتن این نکته در تصمیم‌گیری برای خرید یخچال دست دوم توصیه می‌شود. گذشته از این یخچال‌هایی که زمان زیادی از ساخت آن‌ها  می‌گذرد از فناوری‌های روز بی‌بهره هستند و ممکن است کارایی موردنظر شما را نداشته باشند. بهتر است پیش از انتخاب یخچال تمامی انتظارات خود از دستگاه را روشن کنید تا در چنین شرایطی بتوانید تصمیم درستی بگیرید. دقت داشته باشید که گاه ممکن است کیفیت بالای قطعات دستگاه بر سن بالایی آن بچربد و آن یخچال را نسبت به یخچال‌های جدیدتر برتری ببخشد.

یکی از معایب یخچال‌های خیلی قدیمی این است که امکان دارد درصورت خراب‌شدن دستگاه نتوان قطعات یدکی آن را پیدا کرد.

راهنمای خرید یخچال دست دوم

۴_ توجه به ابعاد یخچال

توجه به ابعاد یخچال نه تنها در مورد یخچال‌های دست دوم که هنگام خرید هر نوع یخچالی مهم است. بااین‌حال از آن‌جا که ممکن است فروشنده اطلاعات درست و دقیقی درباره ابعاد و گنجایش یخچال نداشته باشد و دفترچه‌ی راهنمای آن در دسترس نباشد دقت به این فاکتور هنگام انتخاب یخچال دست دوم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گنجایش یخچال باید متناسب با فضای مورد نیاز برای ذخیره‌ی مواد غذایی‌ای انتخاب شود که قرار است در آن گنجانده شوند. دقت داشته باشید که انتخاب یخچال‌های بزرگتر لزوماً بهترین انتخاب نیست، چرا که یخچال‌هایی که گنجایش بیش از اندازه‌ی مورد نیاز دارند باعث مصرف غیرضروری انرژی می‌شوند.

گذشته از این در انتخاب ابعاد یخچال به این نکته توجه داشته باشید که فاصله‌ی یخچال تا دیوار پشتی باید دست‌کم ۲۰ سانتی‌متر باشد و همچنین دستگاه باید با اشیای اطراف خود به اندازه‌ای کافی فاصله داشته باشد. درنظرداشتن این نکته هنگام انتخاب ابعاد یخچال مناسب ضروری است.

۵_ توجه به برفک یخچال

یکی از مهم‌ترین نکات در راهنمای خرید یخچال دست دوم توجه به سیستم برفک دستگاه است. هنگام انتخاب یخچال دست دوم حتماً با اطلاع از مدل دستگاه درباره‌ی سیستم برفک آن اطلاع پیدا کنید. چنانچه دستگاه نوفراست باشد نباید هیچ برفکی در آن مشاهده شود، چرا که وجود برفک در یخچال‌های نوفراست به‌معنی وجود مشکل در یکی از اجزای یخچال است.

۶_ تعیین قیمت مناسب یخچال دست دوم

کالاهای دست دوم معمولاً به‌صورت توافقی قیمت‌گذاری می‌شوند، اما به هر صورت در تعیین قیمت یخچال دست دوم باید فاکتورهایی مثل سن دستگاه، ابعاد و گنجایش دستگاه، برند دستگاه، مدل دستگاه و تعمیری یا غیرتعمیری‌بودن دستگاه لحاظ شوند.

۷_ سایر نکات مهم در انتخاب یخچال دست دوم

روشن‌شدن دستگاه به‌تنهایی به این معنی نیست که یخچال هیچ ایرادی ندارد. هنگام خرید یخچال دست‌دوم اجازه دهید یخچال برای چند دقیقه کار کند و در این حین به صدای یخچال، زمان روشن و خاموش‌شدن یخچال، لرزش یخچال و دمای کمپرسور دقت کنید. صدای بیش‌ازاندازه می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلی در دستگاه باشد. همچنین روشن و خاموش‌شدن سریع یخچال یا خاموش‌نشدن آن قطعاً به‌معنی وجود نقصی در دستگاه و لرزش زیاد و دمای بالای کمپرسور هم احتمال معیوب‌بودن یا مستهلک‌بودن یخچال را زیاد می‌کنند.

درصورتی‌که قصد خرید یخچال دست‌دوم از طریق اپلیکیشن خرید و فروش لوازم دست‌دوم را دارید سعی کنید همراه با فرد دیگری برای بازدید از دستگاه بروید و درصورتی‌که متوجه هر مورد مشکوکی شدید از مراجعه و انجام معامله خودداری کنید. گذشته از این هرگز تا پیش از دیدن یخچال و اطمینان از سالم‌بودن آن پولی پرداخت نکنید.

سخن پایانی

در این نوشتار به نکاتی که می‌توانند در خرید یخچال دست‌دوم مفید باشند اشاره کردیم. گذشته از نکاتی که در راهنمای خرید یخچال دست‌دوم آمد بهتر است پیش از پرداخت پول از نظر کارشناسی که بتواند سالم‌بودن دستگاه را تأیید کند استفاده کنید، به‌ویژه اگر قصد خرید یخچال‌های به‌نسبت پیشرفته‌تر و گران‌تر را دارید.

خرید لوازم برقی آشپزخانه دست دوم

ثبت رایگان آگهی در اپلیکیشن راگهی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 4 =