رآگهی
رآگهی
راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم

راهنمای خرید لپ‌تاپ دست‌دوم | نکات خرید لپ‌تاپ کارکرده

قیمت بسیار بالای لپ‌تاپ‌های نو باعث شده شمار زیادی از افرادی که قصد خرید لپ‌تاپ دارند ترجیح دهند به‌جای هزینه‌ی زیاد برای خرید لپ‌تاپ نو، لپ‌تاپ دست‌دوم بخرند. بعضی برای کم‌کردن هزینه‌ها بین دو لپ‌تاپ با مشخصات تقریباً مشابه لپ‌تاپ دست‌دوم را انتخاب می‌کنند. اما گذشته از این تصمیم، که در شرایط اقتصادی کنونی منطقی‌ست، در موارد متعددی خرید یک لپ‌تاپ دست‌دوم باکیفیت بهتر از خرید یک لپ‌تاپ نو بی‌کیفیت است و در چنین شرایطی هم بهتر است گزینه‌ی خرید لپ تاپ دست دوم را هم درنظر داشت. البته بدیهی‌ست که خرید لپ‌تاپ دست‌دوم خوب منوط به داشتن آگاهی کامل درباره‌ی نکات مهمی‌ست که باید حین خرید دستگاه به آن‌ها توجه شود. در این نوشتار قصد داریم به همین موضوع یعنی مهم‌ترین نکات خرید لپ تاپ دست دوم بپردازیم.

هنگام خرید لپ‌تاپ دست‌دوم به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

خرید یک کالای دست‌دوم به‌طورکلی نیاز به دقت بیشتری نسبت به یک کالای نو دارد. کالای دست‌دوم قبلاً استفاده شده و ما معمولاً از چندوچون استفاده از آن بی‌خبریم و هیچ راهی به غیر از بررسی کامل کالا برای اطمینان از نبود عیب‌ونقص پیش روی نداریم. این نکته در ارتباط با دستگاه‌های پیچیده‌تر، به‌ویژه کالاهای الکترونیکی پیشرفته، اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. این دستگاه‌ها از قطعات بیشتری تشکیل شده‌اند و تشخیص سالم یا ناسالم‌بودن آن‌ها کاری تخصصی‌ست.

راهنمای خرید لپ‌تاپ دوم

هنگام خرید لپ‌تاپ دست‌دوم که یکی از همین دستگاه‌های پیشرفته است هم باید به‌نحوی از سالم‌بودن آن اطمینان پیدا کنیم. یکی از بهترین روش‌ها برای مطمئن‌شدن از این موضوع این است که همراه با یک فرد معتمدِ آشنا با قطعات کامپیوتری برای خرید لپ‌تاپ مراجعه کنیم. راه دیگر این است که از فروشنده به‌نحوی مهلت تست بگیریم و طی این مدت دستگاه را به متخصص معتمدی نشان دهیم تا از سالم‌بودن‌اش کسب اطمینان کنیم. بااین‌حال دسترسی به متخصص همیشه میسر نیست و از سویی بهتر است خود نیز اطلاعاتی حداقلی در این ارتباط داشته باشیم. در ادامه به راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم و مهم‌ترین نکاتی که باید برای خرید لپ تاپ دست دوم مورد توجه قرار دهید خواهیم پرداخت:

1- لپ‌تاپ را از نظر ظاهری بررسی کنید

بررسی ظاهری دستگاه از این نظر اهمیت دارد که وجود مشکلی قابل توجه در بدنه یا صفحه‌نمایش لپ‌تاپ می‌تواند نشان از مشکلی جدی در سیستم آن باشد. در چنین شرایطی باید بیش از پیش به جزئیات لپ‌تاپ برای اطمینان از سالم‌بودن اجزای آن توجه کنید. از سویی سالم‌بودن ظاهری دستگاه می‌تواند نشان از توجه و دقت مالک دستگاه در استفاده و نگهداری از آن باشد و این خود یک امتیاز بزرگ است.

خط‌وخش‌های جزئی روی درب لپ‌تاپ یا سایر قسمت‌هایی که در تماس مکرر با دست هستند حتی در لپ‌تاپ‌های بسیار کم‌کارکرد هم دیده می‌شوند و بهتر است آن‌ها را بیش از اندازه جدی نگیرید. اما وجود خراش‌های بزرگ، شکستگی، خوردگی یا حتی سوختگی بخشی از بدنه‌ی لپ‌تاپ مشکلی جدی‌ست و باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدنه‌ی لپ‌تاپ که بیشتر دچار مشکل می‌شود محل اتصال صفحه‌نمایش یا همان درب لپ‌تاپ است. لولای این قسمت درصورت استفاده‌ی نادرست آسیب می‌بیند و درنتیجه درب لپ‌تاپ با دشواری باز و بسته می‌شود، کاملاً چفت نشده و یا تا زاویه‌ای که باید گشوده نمی‌شود. در بررسی ظاهر لپ‌تاپ هرگونه تغییر ظاهر، شل یا سفت‌بودن لولا‌ها، قرینه‌نبودن شکل دو لولا و موارد مشابه را به‌دقت چک کنید.

یکی از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم که باید در بررسی ظاهر دستگاه مورد توجه قرار گیرد دقت به تمامی پیچ‌های آن است. تمامی پیچ‌های دستگاه را با دقت نگاه کنید و با مقایسه‌ی آن‌ها با هم مطمئن شوید که هیچ‌کدام از پیش باز نشده‌اند. درصورتی‌که متوجه ظاهر غیرعادی یک یا چند پیچ شدید درباره‌ی علت بازشدن دستگاه از فروشنده سؤال کنید.

2- از سالم‌بودن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ مطمئن شوید

برای اطمینان از سالم‌بودن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ لازم است علاوه‌بر بررسی ظاهری آن، با روشن‌کردن دستگاه صفحه‌نمایش را با دقت چک کنید و از نبود هیچ مشکلی مانند تغییر رنگ پیکسل‌های بعضی از قسمت‌ها یا سیاه‌بودن آن‌ها اطمینان پیدا کنید. دقت داشته باشید که صفحه‌نمایش لپ‌تاپ یکی از آسیب‌پذیرترین اجزای آن است و در بسیاری از موارد فروشندگان لپ‌تاپ دست‌دوم به‌علت وجود نقص در صفحه‌نمایش است که تصمیم به فروش دستگاه خود می‌گیرند و از سویی تعمیر و جایگزین‌کردن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ کاری بسیار هزینه‌بر است. از همین روی بهتر است نهایت دقت را در بررسی صفحه‌نمایش لپ‌تاپ دست‌دوم به‌خرج دهید.

یکی از بهترین روش‌ها برای تست صفحه‌نمایش لپ‌تاپ استفاده از اپلیکیشن‌های آنلاین تست نمایشگر است. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید صفحه‌نمایش لپ‌تاپ را از جنبه‌های مختلف مثل وضوح تصاویر، پیکسل‌های معیوب روی زمینه‌ی مشکی و قرمز، زمان پاسخگویی، گاما، شیب، عمق رنگ و سایر فاکتورهای مهم بیازمایید.

راهنمای خرید لپ‌تاپ دوم
راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم

3- پورت‌ها و درایورهای لپ‌تاپ را امتحان کنید

پورت‌ها یا درگاه‌های لپ‌تاپ، مثل پورت USB، ورودی و خروجی صدا، DVD درایور یا محل اتصال شارژر لپ‌تاپ از هم جمله اجزایی هستند که حساس‌اند و درصورت نگهداری و استفاده‌ی نادرست از دستگاه نسبتاً زود خراب می‌شوند. بنابراین پیش از معامله حتماً یک‌یک پورت‌های لپ‌تپ را امتحان کنید. با استفاده از یک فلش، موس یا ابزارهای مشابه مطمئن شوید که تمامی پورت‌های USB کار می‌کنند و با استفاده از یک DVD سالم‌بودن درایور دی‌وی‌دی لپ‌تاپ را امتحان کنید. با وصل‌کردن شارژ لپ‌تاپ به درگاه مخصوص به آن می‌توانید از سالم‌بودن آن درگاه و شارژر به‌صورت همزمان مطمئن شوید.

4- تمامی دکمه‌های کیبورد را امتحان کنید

استفاده از یک لپ‌تاپ با کیبورد خراب بسیار دشوار است و از سویی درصورتی‌که یک لپ‌تاپ دست‌دوم کیبورد سالمی نداشته باشد، قیمتی به‌مراتب کمتر از موارد مشابه خواهد داشت. از همین روی بهتر است از سالم‌بودن یک‌یک دکمه‌های کیبورد اطمینان پیدا کنید. برای اطمینان از سالم‌بودن دکمه‌ها دقت کنید که هر دکمه باید با حداقل فشار عمل کند و نباید هیچ گیر یا مانعی در فشردن یا بالاآمدن دکمه بعد از برداشته‌شدن انگشتان وجود داشته باشد.

برای تست دکمه‌های کیبورد می‌توان از نرم‌افزار Keyboard Test Utility  استفاده کنید. با اجرای این نرم‌افزار روی صفحه‌نمایش یک کیبور مجازی برای شما نشان داده می‌شود و درصورت فشردن هر دکمه‌ی سالم روی کیبورد دکمه‌ی مجازی متناظر آن روی صفحه‌نمایش به‌رنگ سبز درخواهد آمد. بدیهی‌ست درصورتی‌که با فشردن یک دکمه شاهد سبزشدن رنگ آن روی کیبورد مجازی نبودید باید احتمال مشکل‌داشتن آن را بالا فرض کنید.

5- باتری لپ‌تاپ را بررسی کنید

دقت داشته باشید که عمر مفید باتری لپ‌تاپ به‌طور کلی چندان زیاد نیست و اگر قصد دارید لپ‌تاپ دست‌دومی را بخرید که بیش از 3 تا 4 سال از آن استفاده شده، نباید توقع داشتن باتری قوی از آن داشته باشید. بااین‌حال چنان‌چه قصد دارید لپ‌تاپ را با شرط سالم‌بودن باتری، و به‌تبع پرداخت مبلغی بابت آن بخرید، می‌توانید باتری دستگاه را با استفاده از نرم‌افزارهای تست باتری مانند BatteryCare امتحان کنید. با به‌کارگیری این نرم‌افزارها و سایر نرم‌افزارهای تست باتری لپ‌تاپ می‌توانید از میزان استهلاک باتری و وضعیت سلامت آن باخبر شوید.

گذشته از این درصورت مشاهده‌ی علائم زیر احتمال خراب‌بودن باتری لپ‌تاپ را بالا فرض کنید:

  • شارژ‌شدن کامل باتری در زمان کوتاه
  • تمام‌شدن شارژ باتری در زمانی کمتر از 1 ساعت بعد از شارژ کامل
  • مواجه‌شدن با ارور Consider Replacing Your Battery
  • خاموش‌شدن لپ‌تاپ بلافاصله پس از جداکردن شارژر

6- از سالم‌بودن هارددیسک لپ‌تاپ مطمئن شوید

خوشبختانه با استفاده از امکانات موجود در سیستم عامل ویندوز می‌توانید تا حد زیادی از سالم یا خراب‌بودن هارددیسک لپ‌تاپ اطلاع پیدا کنید. برای بررسی هارددیسک لپ‌تاپ می‌توانید روی تک‌تک درایوهای My Camputer راست‌کلیک کنید و پس از انتخاب گزینه‌ی Properties و رفتن به سربرگ tools در باکس Error Checking گزینه‌یCheck Now را انتخاب و روی Scan for and attempt recovery of bad sectors کلیک کنید. برای تست هارددیسک لپ‌تاپ می‌توانید از نرم‌افزار HD Sentinel هم استفاده کنید.

راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم
راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم

7- کارت گرافیک لپ‌تاپ را امتحان کنید

برای اطمینان از سالم‌بودن کارت گرافیک لپ‌تاپ بهتر است از نرم‌افزارهایی که به همین منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید. یکی از بهترین نرم‌افزارهای تست کارت گرافیک لپ‌تاپ FurMark نام دارد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید در مدتی کوتاه با واردآوردن فشار سنگین بر کارت گرافیک دما، پایداری و حافظه‌ی کارت گرافیک را بسنجید.

برای سنجش دمای کارت گرافیک باید ابتدا با اطلاع از مدل کارت گرافیک لپ‌تاپ از دمای نرمال آن در شرایط فشار اطلاع پیدا کنید تا بتوانید با مقایسه‌ی دمای کارت گرافیک حین تست با دمای نرمال به طبیعی‌بودن دما یا غیرطبیعی‌بودن آن پی ببرید. مسلماً بالاتربودن دمای کارت گرافیک نسبت به حالت نرمال نشان‌دهنده‌ی وجود مشکلی در سیستم است که خراب‌بودن فن کارت گرافیک و خرابی پردازنده‌ی اصلی رایج‌ترین آن‌ها هستند. با استفاده از نرم‌افزار FurMark همچنین می‌توانید پایداربودن کارت گرافیک را تست کنید و درصورت افت کارکرد کارت حین تست به خراب‌بودن آن پی ببرید.

7- سایر سخت‌افزارهای لپ‌تاپ را امتحان کنید

بسیاری از اجزای اصلی لپ‌تاپ روی مادربرد دستگاه قرار دارند و درصورت استفاده از ابزاری که بتواند تمامی آم‌ها را به‌صورت مجزا تست کند می‌توانید تا حد زیادی از سالم‌بودن لپ‌تاپ دست‌دوم مطمئن باشید. یکی از این ابزارها نرم‌افزار AIDA است.

برای بررسی مادربرد لپ‌تاپ می‌توانید از نرم‌افزار AIDA64 Extreme Edithion استفاده کنید. این نرم‌افزار اطلاعات نسبتاً کاملی از مادربرد و سایز سخت‌افزارها و حتی نرم‌افزارهای لپ‌تاپ در اختیار شما قرار می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید عیوب سخت‌افزارهای مختلف روی مادربرد را چک کنید. تست کارت گرافیک، تست CPU، تست ویندوز و هماهنگی سخت‌افزار و نرم‌افزار سیستم، تست رم و تست استقامت سیستم از جمله تست‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار روی لپ‌تاپ موردنظر خود پیاده‌کنید.

نرم‌افزار دیگری که می‌تواند به شما برای تست کامل لپ‌تاپ دست‌دوم کمک کند Bumln test Professional نام دارد. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید از سالم‌بودن اجزایی مانند پردازنده، کارت صدا، کارت گرافیک، رم و رایتر مطمئن شوید.

8- وای‌فای و بلوتوث لپ‌تاپ را امتحان کنید

 برای امتحان وای‌فای و بلوتوث لپ‌تاپ تنها کافی‌ست آن را به تلفن همراه خود وصل کنید و مطمئن شوید مشکلی در انتقال داده با بلوتوث یا وای‌فای وجود ندارد.

راهنمای خرید لپ‌تاپ دست دوم

سایر نکات مهم خرید لپ‌تاپ دست‌دوم

1- درصورتی‌که حین بررسی لپ‌تاپ دست‌دوم متوجه سردبودن همیشگی CPU شدید احتمال خرابی آن را بالا بدانید، چرا که پردازنده‌ی سالم در هر شرایطی مقداری گرما تولید می‌کند.

2- قفل‌کردن پیوسته‌ی سیستم و حذف داده‌های ذخیره‌شده می‌توانند نشانه‌ای از خراب‌بودن سیستم خنک‌کنندگی لپ‌تاپ باشند.

3- برای اطلاع از اولین تاریخ استفاده از لپ‌تاپ می‌توانید عبارت Command Prompt را در قسمت جست‌وجوی منوی شروع یا Start تایپ کنید و در پنجره‌ای که برای‌تان نمایش داده می‌شود دستور Systeminto.exe را بنویسید. با این روش می‌توانید از صحت ادعای فروشنده درباره‌ی عمر لپ‌تاپ مطمئن شوید.

4- درصورتی‌که متوجه شدید قیمت لپ‌تاپ با موارد مشابه آن اختلاف زیادی دارد احتمال وجود مشکل در آن را بالا فرض کنید و فریب آگهی‌های وسوسه‌کننده برای واریز بیعانه را نخورید.

5- با ورود به قسمت اطلاعات سیستم ویندوز مطمئن شوید که مشخصات لپ‌تاپ با مشخصات اظهارشده از سوی فروشنده هماهنگ است.

خرید انواع لپ‌تاپ دست‌دوم از راگهی

دانلود اپلیکیشن راگهی

ثبت رایگان آگهی در راگهی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =