رآگهی
رآگهی
راهنمای خرید تلویزیون دست دوم

نکات مهم و اساسیِ خرید تلویزیون دست دوم

بسیاری از افرادی که قصد خرید لوازم الکتریکی دست‌دوم را دارند نگران ‌اند که مبادا دستگاهی معیوب، آن هم با پرداخت مبلغی نسبتاً زیاد، بخرند و خیلی زود مجبور به تعمیر و تعویض آن شوند. سیستم لوازم الکترونیکی در دنیای امروز پیچیده و پیشرفته است و تنها یک متخصص باتجربه می‌تواند از نبود عیب‌ونقص در آن‌ها مطمئن شود. در کل نگرانی از معیوب‌بودن لوازم الکترونیکی دست‌دوم طبیعی‌ست، چرا که بیشتر افراد تخصص کافی برای بررسی سلامت آن‌ها را ندارند و درنتیجه چنان‌چه با فروشنده‌ای متقلب مواجه باشند احتمالاً فریب خواهند خورد. با وجود این، می‌توانیم پیش از اقدام به خرید کالای الکتریکی دست‌دوم ابتدا تا جایی که می‌توانیم درباره‌ی آن اطلاع کسب کنیم و سپس برای این کار اقدام کنیم. در این نوشتار می‌خواهیم به نکات خرید تلویزیون دست دوم بپردازیم. با توجه به این نکات می‌توانید خریدی امن‌تر داشته باشید و احتمال خرید دستگاهی معیوب را کمتر کنید.

راهنمای خرید تلویزیون دست دوم

قیمت‌های بالا باعث شده‌اند بازار تلویزیون دست‌دوم رونق بیشتری پیدا کند. درحال‌حاضر بسیاری از افرادی که قصد خرید تلویزیون دارند به‌جای خرید یک دستگاه نو، با استفاده از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش کالاهای دست‌دوم – از جمله اپلیکیشن راگهی – دستگاه مورد نظر خود را با قیمتی کمتر تهیه ‌می‌کنند. خرید تلویزیون دست‌دوم می‌تواند به‌میزان قابل‌توجهی به کاهش هزینه‌ها کمک کند و از سویی با جست‌وجو بین تلویزیون‌های دست‌دوم می‌توانید دستگاه‌ها و برندهایی را پیدا کنید که دیگر در بازار عرضه نمی‌شوند. البته بهره‌بردن از مزایای خرید یک تلویزیون دست‌دوم مستلزم داشتن اطلاعات و تجربه‌ی کافی در خرید این دستگاه و به‌طور کلی هر کالای دست‌دوم دیگری‌ست.

متأسفانه در بازار کالاهای دست‌دوم هم مثل بازار کالاهای نو افراد سودجو و متقلب زیادی هستند که تلاش می‌کنند به‌طرق مختلف با کلاهبرداری سود بیشتری به‌دست آورند و از همین روست که برای داشتن خریدی خوب بهتر است ابتدا با نکات خرید تلویزیون دست دوم و نکات کلی خرید کالاهای دست‌دوم آشنا شوید. در ادامه به مهم‌ترین نکات برای خرید تلویزیون دست دوم اشاره خواهیم کرد.

خرید تلویزیون کارکرده
راهنمای خرید تلویزیون کارکرده

1- پیش از هر کاری هدف خود از خرید تلویزیون را به‌طور دقیق مشخص کنید

تعیین هدف از خرید تلویزیون دست‌دوم از این نظر حائز اهمیت است که مانع از سردرگم‌شدن شما بین مدل‌های مختلف تلویزیون می‌شود و درنتیجه احتمال انتخاب اشتباه را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر هدف‌تان از خرید تلویزیون بازی با کنسول‌های حرفه‌ای است باید اهمیت ویژه‌ای به کیفیت تصویر و پردازنده‌ی تلویزیون بدهید، یا اگر زیاد موسیقی گوش می‌کنید به کیفیت صدای دستگاه مورد نظرتان اهمیت بیشتری بدهید. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر پیش از خرید، مکانی که قصد دارید تلویزیون را در آن قرار دهید مشخص کنید تا بتوانید بر این اساس اندازه‌ی مناسب تلویزیون را محاسبه کنید.

2- تلویزیون را از نظر ظاهری بررسی کنید

بررسی ظاهری دستگاه پیش از روشن‌کردن آن می‌تواند اطلاعات بسیاری در اختیارتان قرار دهد. پیشنهاد می‌کنیم سراسر بدنه و صفحه‌نمایش تلویزیون را به‌خوبی بررسی کنید و از نبود هرگونه خط‌وخش، شکستگی یا سوختگی مطمئن شوید. قطعاً وجود عیوبی از این دست روی بدنه‌ی تلویزیون نشان از بروز مشکلی جدی برای دستگاه در گذشته دارد و فروشنده باید بتواند برای آن توجیهی قانع‌کننده ارائه کند. وجود خط‌وخش قابل‌توجه، شکستگی یا سوختگی روی صفحه‌نمایش تلویزیون اهمیت بیشتری دارد و در بسیاری از موارد باعث افت شدید قیمت دستگاه می‌شود.

محل اتصال پیچ‌ها را به‌خوبی چک و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. شبیه‌نبودن یک یا چند پیچ در بدنه‌ی دستگاه نسبت به سایر پیچ‌ها می‌تواند نشان از تعمیری‌بودن آن باشد. گوشه‌های دستگاه قسمت‌هایی‌اند که بیش از دیگر قسمت‌ها درمعرض آسیب شکستگی و ساییدگی هستند پس بهتر است توجه بیشتری به این آن‌ها داشته باشید.

3- با استفاده از تصاویر مناسب از سالم‌بودن صفحه‌نمایش مطمئن شوید

یکی از مهم‌ترین نکات خرید تلویزیون دست دوم اطمینان از سالم‌بودن صفحه‌نمایش آن است. برای تشخیص سالم یا معیوب‌بودن صفحه‌نمایش بعد از روشن‌کردن تلویزیون هم از فاصله‌ی نزدیک و هم از دور سرتاسر صفحه‌نمایش را به‌دقت بررسی کنید تا از نبود نقطه‌های سیاه در آن مطمئن شوید. وجود نقطه‌ی سیاه روی صفحه‌نمایش به‌معنی معیوب‌بودن قسمتی از آن است و این مشکل تأثیر بسیاری بر قیمت دستگاه دارد.

بررسی صفحه‌نمایش تلویزیون با استفاده از تصاویر معمولی کاری دشوار است، از همین روی پیشنهاد می‌کنیم از طریق فلش یا هر وسیله‌ای دیگر تصویری کاملاً سفید را اجرا کنید. بدین‌ترتیب می‌توانید وجود پیسکل‌های معیوب را به‌راحتی تشخیص دهید.

متأسفانه روشی قطعی برای این‌که مطمئن شوید کیفیت صفحه‌نمایش تلویزیون با ادعای فروشنده تطابق دارد یا خیر وجود ندارد، اما شما می‌توانید همراه خود ویدئویی کوتاه با همان کیفیت صفحه‌نمایش تلویزیون همراه داشته باشید و برای قضاوت درباره‌ی کیفیت صفحه‌نمایش از آن ویدئو استفاده کنید. دقت داشته باشید که قضاوت درباره‌ی کیفیت صفحه‌نمایش یک تلویزیون FULL HD با استفاده از ویدئو یا تصویری با کیفیت 4K قضاوتی درست نخواهد بود، پس حتماً برای سنجش کیفیت صفحه‌نمایش از ویدئو یا تصویری باکیفیت مطابق با تلویزیون استفاده کنید.

4- تمامی پورت‌های تلویزیون را امتحان کنید

تلویزیون‌های امروزی معمولاً پورت‌های متعددی برای اتصال کابل‌ها و دستگاه‌های مختلف دارند. یکی از مهم‌ترین نکات خرید تلویزیون دست دوم توجه به معیوب‌نبودن این پورت‌هاست. بهتر است تمامی کابل‌ها یا دستگاه‌های لازم برای امتحان پورت‌ها را هنگام مراجعه برای خرید همراه داشته باشید. به‌عنوان مثال برای امتحان پورت‌های USB تلویزیون می‌توانید یک فلش را به تک تک پورت‌ها متصل کنید و مطمئن شوید دستگاه در تمامی موارد فلش را می‌شناسد. به‌عنوان مثالی دیگر برای امتحان پورت HDMI کابل مخصوص این پورت را به دستگاهی مثل لپ‌تاپ‌تان وصل کنید و از سالم‌بودن آن مطمئن شوید.

5- وای‌فای و بلوتوث تلویزیون را چک کنید

چنان‌چه تلویزیونی که قصد خرید آن را دارید وای‌فای دارد حتماً مطمئن شوید که می‌توانید با دستگاه به اینترنت وصل شده و با مرورگر و اپلیکیشن‌های آن کار کنید. برای امتحان وای‌فای تلویزیون و همچنین بلوتوث آن می‌توانید از تلفن همراه‌تان استفاده کنید.

راهنمای خرید تلویزیون دست دوم
راهنمای خرید تلویزیون دست دوم

6- صدای تلویزیون را تست کنید

برای تست صدای تلویزیون بهتر است با استفاده از فلش یا هر روش دیگر یک یا چند موسیقی باکیفیت که با آن آشنایی دارید را اجرا کنید. با استفاده از موسیقی‌ای آشنا با کیفیت بالا نسبت به صدای برنامه‌های تلویزیونی یا سایر صداها بهتر می‌توان درباره‌ی کیفیت صدای دستگاه قضاوت کرد.

7- از صحت گیرنده‌ی دیجیتال تلویزیون مطمئن شوید

چنان‌چه تلویزیونی که می‌خواهید بخرید دارای گیرنده‌ی دیجیتال است از سالم‌بودن آن مطمئن شوید. امتحان گیرنده‌ی دیجیتال نیاز به آنتن دارد و با توجه به این‌که ممکن است فروشنده آنتن گیرنده را نداشته باشد، بهتر است همراه خود یک آنتن پرتابل هم داشته باشید.

سخن آخر

در این نوشتار به مهم‌ترین نکات خرید تلویزیون دست دوم پرداختیم و راهکارهایی برای بررسی قسمت‌های مختلف دستگاه ارائه کردیم. مسلماً چنان‌چه دستگاه دارای جعبه، گارانتی، دفترچه‌ی راهنما و لیبل‌های مخصوص خود باشد بیشتر قابل اعتماد است، پس سعی کنید تا جای امکان در جست‌وجوی این دستگاه‌ها باشید. گذشته از این درست است که بعضی از برندها به‌وضوح کیفیت بهتری دارند، اما این به معنی کیفیت پایین سایر برندها نیست و بهتر است خود را به انتخاب از بین چند برند محدود نکنید.

ثبت رایگان آگهی در راگهی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =