رآگهی
رآگهی
خرید کالا دست دوم

هنگام خرید کالا دست دوم به این 10 نکته توجه کنید

صرفه‌جویی در هزینه‌ها، خرید کالاهایی که مشابه زیادی در بازار کالاهای دست اول ندارند، کمک به حفاظت از محیط‌زیست با صرفه‌جویی در خرید کالاهایی که با مواد اولیه‌ی تجدیدناپذیر ساخته می‌شوند، تهیه‌ی کالاهایی که به‌مرور زمان و با استفاده‌ی بیشتر ارزش بالاتری پیدا می‌کنند و موارد این‌چنینی باعث شده‌اند تا افراد زیادی هنگامی که قصد خرید یک کالا را دارند، نسخه‌ی دست‌دوم آن را هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های خرید، پیش‌روی خود قرار دهند و درنهایت با سبک‌وسنگین‌کردن کالاهای دست دوم با کالاهای نو، یکی را انتخاب کنند. در این بین نکته‌ی مهم این‌جاست که برای بهره‌مندشدن از مزایای خرید کالای دست دوم لازم است به نکاتی توجه کرد که در معامله‌های کالاهای نو چندان مطرح نیستند و این هم برای خریدار و هم برای فروشنده صادق است، در این نوشتار به مهم‌ترین نکات خرید کالا دست دوم خواهیم پرداخت.

ثبت رایگان آگهی در اپلیکیشن راگهی

خرید انواع کالا دست دوم در اپلیکیشن راگهی

مهم‌ترین نکات خرید کالای دست دوم

1- مطمئن شوید که نسخه‌ی دست دوم کالای موردنظرتان ارزش خرید دارد

تمامی کالاهایی که در بازار اجناس دست دوم معامله می‌شوند لزوماً ارزش خرید ندارند، نه به این خاطر که کیفیت خوبی ندارند، بلکه به این علت که خرید آن کالاها به‌شکل دست دوم می‌تواند از جنبه‌های مختلف، مثلاً برای سلامتی، نامناسب باشد. به‌عنوان مثال خرید دست دوم کالاهایی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، رخت‌خواب و تشک، لوازم مربوط به کودکان و لباس‌ می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

2- کالایی که قصد خرید آن را دارید خوب بشناسید

درصورتی‌که کالایی که قصد خریدش را دارید، دستگاهی نسبتاً پیچیده، مثل تلفن همراه، لپتاپ یا خودرو است، پیش از هر اقدامی درباره‌ی آن کالا تحقیق کنید و تا می‌توانید اطلاعاتی که می‌توانند شما را در انتخاب بهترین نوع دستگاه با توجه به بودجه و نیازهای‌تان کمک کنند به‌دست آورید.

3- درباره‌ی قیمت آگاه باشید

پیش از خرید کالای دست دوم از قیمت روزِ همان کالا در بازار کالاهای نو اطلاع کسب کنید. با اطلاع از قیمت نوی کالایی که قصد خریدش را دارید می‌توانید خریدارانی که کالای خود را گران‌تر از حد انتظار برای دست دوم آن کالا می‌فروشند را بشناسید و کالای آن‌ها را نخرید. گذشته از این درنظر داشته باشید که درصورتی‌که قیمتی که یک خریدار برای کالای خود گذاشته بسیار پایین‌تر از حد انتظار است، باید با احتیاط بیشتری عمل کنید، چرا که قیمت‌گذاری بسیار پایین یکی از رایج‌ترین روش‌های کلاهبرداری در خریدوفروش‌های کالاهای دست‌دوم در اینترنت است.

خرید جنس دست دوم

4- از افراد مطلع و کارشناس کمک بگیرید

چنان‌چه اطلاعات زیادی درباره‌ی آن‌چه قصد خریدش را دارید ندارید، بهتر است پیش از خرید با فردی مطلع و کارشناس مشورت کنید و حتی درصورت امکان همراه با او برای تحویل‌گرفتن کالا نزد فروشنده بروید. این درباره‌ی کالاهایی مانند خودرو، لپ‌تاپ، تلفن همراه، آلات موسیقی، لوازم برقی خانگی و مانند آن‌ها که هم قیمت به‌نسبت بالایی دارند و هم پیچیدگی زیادی، اهمیت بیشتری دارد.

5- بیعانه واریز نکنید

درخواست بیعانه برای نگه‌داشتن یک کالا برای شما، به‌خصوص کالایی که به‌نسبت پایین قیمت‌گذاری شده، از روش‌های متداول کلاهبرداری در معاملات اینترنتی است، بنابراین هرگز پیش از مراجعه‌ی حضوری برای تحویل کالا هیچ مبلغی به‌حساب فروشنده واریز نکنید.

6- محل قرار را آگاهانه انتخاب کنید

افرادی که قصد فروش کالای دست دوم خود را دارند معمولاً حرفه‌ای نامرتبط با آن کالا دارند و نمی‌توان مثل خرید کالاهای نو وارد فروشگاه آن‌ها شد و کالاها را انتخاب و خریداری کرد. بهتر است مکان تحویل کالا را با هوشیاری کامل انتخاب کرده و از به‌تنهایی‌رفتن به منازل افرادی که نمی‌شناسید خودداری کنید، در کوچه‌ها و خیابان‌های خلوت قرار نگذارید، ترجیحاً در شب معامله نکنید‌ و پول نقد زیاد همراه نداشته باشید.

7- درباره‌ی بعضی از کالاها تمام پول را واریز نکنید

بهتر است مبلغ کالاهایی مثل لپ‌تاپ یا تلفن همراه را یک‌جا پرداخت نکنید و درصورت امکان پرداخت بخشی از پول را به بعد از مدت زمانی معقول که در آن عیوب احتمالی دستگاه مشخص می‌شود، موکول کنید. البته مسلماً فروشنده هم درصورت نداشتن شناخت کافی از شما به‌راحتی این شرط را نخواهد پذیرفت، با این حال تا جای امکان این روال را پیش بگیرید و درصورت مخالفت فروشنده با او در ارتباط با نقص احتمالی دستگاه و شرایط مرجوع‌کردن آن به‌توافق برسید.

8- کالاهایی را انتخاب کنید که فاکتور خرید و کارتن دارند

چنان‌چه قصد خرید کالاهایی مثل لوازم خانگی برقی یا تلفن همراه را داشته و گزینه‌های کم‌وبیش زیادی پیش روی دارید، بهتر است کالایی را انتخاب کنید که فاکتور خرید و کارتن داشته باشد و دست‌کم مشخصات دستگاه روی آن درج شده باشند.

به این ترتیب می‌توانید از سن دقیق دستگاه مطلع شوید، مشخصات درج‌شده روی کارتن یا بدنه‌ی دستگاه را با مشخصات ظاهری تطبیق دهید و درمجموع از سالم‌بودن و اصالت کالا اطمینان بیشتری پیدا کنید. گذشته از این خرید کالاهایی که هنوز شامل گارانتی هستند هم بهتر است کالاهایی‌ست که تحت‌پوشش گارانتی معتبر نیستند.

9- تحت‌تأثیر بازارگرمی فروشنده قرار نگیرید

چنان‌چه متوجه شدید فروشنده بیش از اندازه از کالای خود تعریف و به‌اصطلاح بازارگرمی می‌کند، نه‌تنها تحت‌تأثیر حرف‌های او قرار نگیرید، بلکه بیشتر به معیوب‌بودن دستگاه شک کنید.

10- به نکات حقوقی توجه کنید

در خرید بعضی از کالاها مثل تلفن همراه، خودرو و موتورسیکلت پیش از خرید، سوابق آن را مورد بررسی قرار دهید و از قانونی‌بودن سند و دیگر مدارک کالا مطمئن شوید. غفلت در مسائل حقوقی مرتبط با کالا می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد و حتی پای شما را به پرونده‌های سنگین قضایی بکشاند.

جمع‌بندی

در این نوشتار به 10 نکته خرید کالا دست دوم با ریسک پایین و حداقل هزینه اشاره کردیم. باتوجه به هشدارهای مکرر پلیس و اعلامیه‌های وب‌سایت‌های پرکاربر خرید و فروش آنلاین کالاهای دست‌دوم درباره‌ی فروش کالاهای معیوب از یک سو و کلاهبرداری به‌شیوه‌های مختلف، که مهم‌ترین‌شان در این نوشتار اشاره شد، از سوی دیگر، لازم است درصورت تصمیم برای خرید یک کالای دست دوم تمامی جوانب را درنظر داشته باشید و با توجه دقیق به مواردی که به آن‌ها پرداختیم خریدی امن و مناسب داشته باشید.

ثبت رایگان آگهی در اپلیکیشن راگهی

خرید انواع کالا دست دوم در اپلیکیشن راگهی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 10 =