رآگهی
رآگهی
راهنمای خرید گوشی دست دوم

راهنمای خرید گوشی دست دوم | نکات مهم در خرید موبایل کارکرده

تلفن همراه از آن دسته کالاهایی‌ست که بازار دست‌دوم پررونقی دارند. افزایش قیمت قابل‌توجه تلفن همراه باعث شده بسیاری از افرادی که قصد خرید یک تلفن همراه خاص را دارند به‌طرق مختلف به‌دنبال نسخه‌ی دست‌دوم آن گوشی باشند تا با پرداخت مبلغی کمتر کالای مورد نظر خود را تهیه کنند. اما مهم این‌جاست که برای خرید یک گوشی دست دوم خوب لازم است به نکات مختلفی که در این بین حائز اهمیت هستند توجه شود، چرا که در غیراین‌صورت احتمال ضرر و زیان‌های نسبتاً زیاد مالی کم نخواهد بود. در این نوشتار – تحت عنوان راهنمای خرید گوشی دست دوم – به نکاتی برای خرید گوشی دست دوم خواهیم پرداخت. با درنظر داشتن این نکات می‌توانید تا حد زیادی مطمئن شوید که گوشی کارکرده‌ای که برای خرید انتخاب می‌کنید ارزش پولی که بابت آن پرداخت می‌کنید را دارد.

ثبت آگهی رایگان در راگهی

خرید گوشی دست دوم در اپلیکیشن راگهی

راهنمای خرید گوشی دست دوم

نکات خرید گوشی دست دوم
راهنمای خرید گوشی دست دوم

هنگام خرید گوشی دست دوم از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن معتبر خرید و فروش کالاهای دست‌دوم لازم است در درجه‌ی اول به تمامی نکات مهم در خرید کالاهای دست‌دوم به‌صورت کلی توجه کنید و بدین‌ترتیب تا جای امکان جلوی کلاهبرداری افراد سودجویی که به‌صورت گسترده از این طریق دست به اقدامات مجرمانه می‌زنند را بگیرید و از سویی کالایی بدون نقص و اصل را با قیمتی مناسب بخرید. اما هنگام خرید گوشی دست دوم گذشته از تمامی نکات عمومی در خرید کالاهای دست‌دوم لازم است نکاتی که مختص خرید این کالا هستند را هم درنظر داشته باشید. موارد زیر مهم‌ترین نکات خرید گوشی کارکرده را برمی‌شمارند:

1- از فروشندگان قانونی یا وب‌سایت‌های معتبر استفاده کنید

درصورتی‌که قصد دارید با مراجعه به فروشگاهی که تلفن‌های همراه دست‌دوم به‌فروش می‌رساند گوشی دست‌دوم بخرید، حتماً از اعتبار و فعالیت قانونی آن فروشگاه اطمینان پیدا کنید. از سویی درصورتی‌که می‌خواهید گوشی دست‌دوم مورد نظرتان را بین آگهی‌های وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش کالاهای دست‌دوم پیدا کنید، حتماً از اعتبار آن وب‌سایت یا اپلیکیشن کسب اطمینان کنید.

2- درباره‌ی گوشی‌ای که قصد خرید آن را دارید خوب تحقیق کنید

مسلماً برای خرید بهترین گوشی ممکن با توجه به نیازهای خود بهتر است پیش از اقدام به خرید با درنظرگرفتن نیازها و سلایق‌تان بهترین مدل‌های تلفن همراه را انتخاب کنید و پس از آن تنها به‌دنبال خرید یکی از چند مدلی باشید که پیش‌تر انتخاب کرده‌اید. با این عمل هنگام مواجهه با تعداد زیادی آگهی گوشی دست‌دوم سردرگم نخواهید شد. از سویی پس از انتخاب مدل‌هایی که نیازها و سلایق شما را تأمین می‌کنند، درباره‌ی آن‌ها تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری کنید. مشخصات فنی، قیمت روز بازار، آسیب‌های رایج این مدل‌های گوشی، محبوبیت دست‌دوم این گوشی‌ها در بازار و وضعیت قطعات از جمله مواردی هستند که باید پیش از انتخاب گوشی دست‌دوم درباره‌ی آن‌ها اطلاعات کافی به‌دست آورید.

3- سراغ آگهی‌های معتبر بروید

این‌که چه چیزی یک آگهی را معتبر می‌کند دقیقاً قابل تعریف نیست، اما عواملی مانند درج اطلاعات کامل درباره‌ی کالا، شماره‌تلفن معتبر، داشتن تصاویر زیاد و باکیفیت و نوع نوشتار آگهی می‌توانند به شما کمک کنند که از اعتبار آگهی تا حدی مطمئن شوید. درصورتی‌که پس از تماس با فروشنده متوجه رفتار غیرعادی، مثلاً پیشنهاد تخفیف غیرعادی، درخواست واریز بیعانه، بازارگرمی بیش از اندازه، پیشنهاد قرارگذاشتن در مکان یا زمان غیرمتعارف و موارد مشابه شدید بهتر است آن آگهی را نادیده بگیرید؛ به احتمال بسیار فروشندگان دیگری هم هستند که گوشی مورد نظرتان را آگهی کرده‌ باشند.

4- تا پیش از بررسی دقیق گوشی هیچ پولی پرداخت نکنید

عدم پرداخت پول تا پیش از مشاهده و بررسی کالا در خرید تمامی کالاهای دست‌دوم صادق است، اما درباره‌ی کالاهای گران‌قیمتی مانند تلفن همراه اهمیت بیشتری دارد. حتماً قبل پرداخت مبلغی هرچند کم با فروشنده در مکان و زمانی مناسب قرار بگذارید و گوشی را با دقت مورد بررسی قرار دهید تا از سلامت و اصالت آن اطمینان پیدا کنید. روش‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا حد زیادی از سلامت گوشی از تمامی جوانب مطمئن شوید:

  • ظاهر گوشی را به‌دقت بررسی کنید، هرگونه خط ‌و خش یا ساییدگی می‌تواند نشانی از آسیبی جدی باشد که موقتاً مخفی نگاه داشته شده است.
  • تمامی پورت‌های گوشی را با قراردادن سیم‌کارت، کارت حافظه، هدفون و شارژر امتحان کنید.
  • از اصل‌بودن باتری مطمئن شوید. دقت داشته باشید که معمولاً باتری گوشی‌هایی که بیش از دو سال از عمرشان می‌گذرد کم‌وبیش ضعیف هستند. درصورتی‌که گوشی موردنظرتان به‌شکلی‌ست که امکان تعویض باتری ندارد، با استفاده از نرم‌افزارهایی مثل AccuBattery برای اندروید و گزینه‌ی Battery Health از منوی Battery در iOS وضعیت باتری را چک کنید.
  • با استفاده از کدهای مخفی تست تلفن‌همراه، سخت‌افزار و نرم‌افزارهای گوشی را بررسی کنید. کدهای مخفی برای گوشی‌های مختلف تا حدی با هم فرق دارند و بهتر است پیش از رفتن سر قرار برای معامله، کدهای مخفی مخصوص همان مدل گوشی را با جست‌وجوی گوگل پیدا و یادداشت کنید.
  • از رجسیتری گوشی مطمئن شوید و تا پیش از انتقال مالکیت گوشی پولی به فروشنده پرداخت نکنید. انتقال مالکیت گوشی با کد دستوری *7777# قابل انجام است.
  • با واردکردن کد دستوری *#06# (ستاره مربع صفر شش مربع) و تطبیق‌دادن IMEI ارسال‌شده با کد درج‌شده روی کارتن گوشی از اصل‌بودن آن مطمئن شوید. دقت داشته باشید که گوشی‌های دست‌دوم بدون کارتن ارزشی به‌مراتب کمتر دارند و در خرید آن‌ها هم باید دقت بیشتری به‌خرج داد، چرا که نداشتن کارتن می‌تواند نشانی از مشکلات بزرگی مثل دزدی‌بودن گوشی باشد.
  • دوربین‌ها، میکروفن، بلندگو، تاچ، سیستم تشخیص اثرانگشت و چهره‌ی گوشی را چک کنید.
  • پیش از پایان معامله و پرداخت پول حتماً گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید و مطمئن شوید که می‌توانید با حساب کاربری خودتان وارد سیستم شوید. این نکته درباره‌ی آیفون‌ها اهمیت بیشتری دارد.
راهنمای خرید گوشی کارکرده
راهنمای خرید گوشی دست دوم

5- لوازم جانبی گوشی را جدی بگیرید

کارتن گوشی مهم‌ترین چیزی‌ست که باید هنگام خرید از فروشنده درخواست کنید. بدون کارتن تشخیص اصالت گوشی دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود و شما به بسیاری از اطلاعاتی که برای اطمینان از سالم‌بودن، اصالت و مالکیت کالا نیاز دارید دسترسی نخواهید داشت. گذشته از کارتن گوشی، شارژر هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که باتری گوشی بدون شارژ اصلی عمر مفید کمتری خواهد داشت، پس حتماً از وجود و اوریجینال‌بودن شارژر مطمئن شوید. چنان‌چه سایر لوازم جانبی مثل هندزفری، محافظ صفحه‌نمایش یا دفترچه‌های راهنما همراه گوشی باشند می‌توانید با اطمینان بیشتری آن را انتخاب و خریداری کنید، چرا که نگهداری از این قطعات و سالم‌نگاه‌داشتن کارتن و شارژر می‌تواند نشانه‌ای از اهمیت‌دادن مالک گوشی به حفاظت کامل از دستگاه و استفاده‌ی درست از آن باشد.

6- از نظر افراد متخصص کمک بگیرید

اگر فکر می‌کنید که به‌تنهایی و با اطلاعاتی که دارید نمی‌توانید آن‌گونه که باید سلامت و اصالت گوشی را تشخیص دهید، بهتر است آن را به فردی متخصص و معتمد نشان دهید. مشورت با افراد متخصص می‌تواند به تعیین ارزش واقعی گوشی هم به شما کمک کند.

جمع‌بندی

در این نوشتار به مهم‌ترین نکات برای خرید گوشی کارکرده پرداختیم و گفتیم برای اطمینان از سلامت و اصالت تلفن‌همراهی که قصد خرید آن را دارید باید به چه نکاتی توجه کنید. در آخر گفتنی است که یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید گوشی دست‌دوم تعیین قیمت مناسب برای آن است. این قیمت با توجه به عواملی مثل قیمت نو همان گوشی، وضعیت گوشی از نظر سلامتی، عمر مفید گوشی، داشتن گارانتی و موارد مشابه تعیین می‌شود و وجود اشکال در بیشتر مواردی که در این نوشتار به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند باعث افت ارزش قیمت گوشی دست‌دوم شود.

برای خرید انواع گوشی دست دوم می‌توانید از اپلیکیشن راگهی استفاده کنید.

خرید گوشی دست دوم از اپلیکیشن راگهی

نصب اپلیکیشن راگهی از گوگل‌پلی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + دوازده =