رآگهی
رآگهی
با تاریخچه ماشین لباسشویی آشنا شوید

با تاریخچه ماشین لباسشویی آشنا شوید

در ادامه‌ی این نوشتار از مجله‌ی راگهی با تاریخچه‌ی یکی از پرکاربردترین وسایل خانگی یعنی ماشین لباسشویی آشنا می‌شوید. در این نوشته می‌خواهیم نگاهی به نحوه‌ی اختراع این وسیله‌ی کاربردی و پیشرفت و توسعه‌ی آن داشته باشیم و همچنین به برخی از سوالات رایج در زمینه‌ی انتخاب بهترین ماشین لباسشویی پاسخ دهیم. با راگهی همراه باشید تا با هم مروری بر تاریخچه ماشین لباسشویی داشته باشیم.

تاریخچه ماشین لباسشویی

در واقع ماشین لباسشویی، که در ابتدا تخته‌ی شست‌وشو نام داشت، برای اولین بار در سال 1797 اختراع شد، با این حال عموماً تاریخ اختراع این دستگاه را مربوط به سال 1874 می‌دانند. در این سال شخصی به نام “ویلیام بلک استون” دستگاهی را به عنوان هدیه‌ی تولد همسرش طراحی کرد که قادر بود آلودگی‌های موجود بر سطح لباس‌ها را شسته و آن‌ها را پاکیزه کند. دستگاه اختراع‌شده توسط بلک استون شامل یک تغار چوبی به همراه تکه‌ای چوب مسطح و شش عدد میخ چوبی کوچک بود. این تغار دسته‌ای داشت که آن را به سمت عقب و جلو حرکت می‌داد.

خانمی در حال شستن لباس‌ها با ماشین‌لباسشویی در اوایل قرن بیستم

اندکی بعد، یعنی در سال 1900، به جای استفاده از میخ‌های چوبی از میخ‌های فلزی در طراحی این دستگاه استفاده شد. شش سال بعد، یعنی در سال 1906، نیز از یک موتور الکتریکی برای تأمین انرژی مورد نیاز این دستگاه بهره گرفته شد.

در سال 1907 بود که اولین دستگاه می تگ تولید شد. این دستگاه شامل دسته‌ای چرخنده بود که در زیر آن چرخ لنگر تعبیه شده بود. در سال 1922 شرکت می تگ سیستم مبتکرانه‌تری را تولید کرد که در آن دیگر از کشیدن لباس‌ها در آب برای پاکیزه ساختن آن‌ها استفاده نمی‌شد. در سیستم جدید لباس‌ها با استفاده از فشار آب و هم‌زدن پاکیزه می‌شدند.

ماشین‌لباسشویی‌ای مربوط به شرکت مشهور «1900» در اوایل قرن بیستم

ماشین‌های لباسشویی اولیه بر اساس سیستم‌های مختلفی طراحی و ساخته شده بودند اما در حال حاضر تنها از دو سیستم از آن سیستم‌ها در ماشین لباسشویی‌های مدرن استفاده می‌شود. در یکی از این سیستم‌ها که همچنان اساسی‌ترین سیستم مورد استفاده در ماشین‌های لباسشویی است، از فشار آب برای پاکیزه ساختن لباس‌ها استفاده می‌گردد. سیستم دیگر سیستمی است که در آن لباس‌ها داخل یک استوانه چرخان قرار گرفته و بر اثر حرکات آن استوانه پاکیزه می‌گردند.

تاریخچه ماشین لباسشویی
یک ماشین لباسشویی مربوط به دهه 50 میلادی

در اوایل دهه‌ی 30 شرکتی که زیرمجموعه‌ی شرکت هوایی بندیکس به شمار می‌آمد، کار بر روی یکی از پیشرفت‌های بااهمیت ماشین لباسشویی را آغاز نمود. در آن سال‌ها ماشین لباسشویی‌ای توسط جان چامبرلین اختراع شده بود که پس از شستن لباس‌ها، آن‌ها را آب می‌کشید و آب اضافی را نیز تخلیه می‌کرد. اندکی بعد، در سال 1947 اولین ماشین لباسشویی خودکار توسط شرکت 1900، که مرتبط با شرکت ویرل پول بود، معرفی شد. به تدریج از سال 1953 به بعد این دستگاه به یکی از لوازم ضروری برای هر خانه تبدیل گشت. ماشین‌های لباسشویی همچنان در حال تکمیل و پیشرفت هستند و همه روزه آپشن‌های بیشتری به آن‌ها افزوده می‌شود.

تاریخچه ماشین لباسشویی
ماشین لباسشویی مربوط به دهه 70 میلادی

پاسخ برخی از سوالات رایج در مورد ماشین‌های لباسشویی

1- آیا شرکت‌های سازنده‌ی ماشین‌های لباسشویی عمداً آن‌ها را به صورتی می‌سازند که خیلی زود خراب شوند؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که عمدی در طراحی این‌چنینی ماشین‌های لباسشویی نیست. با این حال امروزه اغلب شرکت‌های سازنده‌ی ماشین‌های لباسشویی مجبور هستند تا برای تولید دستگاه‌های ارزان‌تری که مورد تقاضای خریداران بی‌تجربه است، لباسشویی‌های تولیدی خود را به‌گونه‌ای بسازند که ارزان‌تر بوده و در نتیجه عمر پایین‌تری داشته باشند.

تاریخچه ماشین لباسشویی
تاریخچه ماشین لباسشویی

بسیاری از ماشین‌های لباسشویی ارزان‌قیمت به‌راحتی و ظرف حداکثر سه تا پنج سال خراب شده و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند. از طرفی هزینه‌ی تعمیر این دستگاه‌ها نیز بسیار بالاست، چرا که سازندگان قطعات یدکی معمولاً تمایلی به ساخت قطعات یدکی ماشین‌های لباسشویی ارزان‌قیمت ندارند. گاهی حدود نیمی از قیمت ماشین لباسشویی را باید صرف تعمیر آن کرد. از این رو بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند به جای خریدن ماشین‌های لباسشویی ارزان‌قیمت از انواع گران‌قیمت‌تر و در نتیجه باکیفیت‌تر آن‌ها استفاده شود. استفاده از ماشین‌های لباسشویی گران‌قیمت‌تر نه‌تنها عمر مفید آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد، بلکه کاربرد آن‌ها با توجه به ملاحظات زیست‌ محیطی نیز به‌صرفه‌تر است.

2- چه تفاوتی بین مدل پایه‌ی یک برند ماشین لباسشویی و آخرین مدل آن وجود دارد؟

یکی از پرسش‌هایی که برای خریداران ماشین‌های لباسشویی مطرح است، این است که آیا با پرداخت پول بیشتر برای خرید ماشین لباسشویی، ضرورتاً کالایی بهتر در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت یا خیر؟

پاسخ این پرسش «خیر» است. در اغلب موارد قیمت بالاتر یک ماشین لباسشویی نه به سبب کیفیت بهتر آن، بلکه به سبب گزینه‌ها و امکانات بیشتری است که آن دستگاه به همراه دارد. در واقع می‌توان گفت که با وجود آن‌که قیمت مدل پایه‌ی یک برند ماشین لباسشویی با قیمت آخرین مدل از همان برند تفاوت بسیاری دارد، اما این دو ماشین لباسشویی در اغلب موارد کیفیت ساخت مشابهی دارند. در حقیقت باید گفت که پرداخت پول بیشتر برای تحصیل ماشین لباسشویی بهتر، بایستی معطوف به خرید کالایی با برندی معتبرتر و بهتر باشد و نه مدل بالاتری از یک برند خاص.

تاریخچه ماشین لباسشویی
تاریخچه ماشین لباسشویی

3- منظور از «بهتر بودن» یک ماشین لباسشویی چیست؟

منظور از «بهتر بودن» یک ماشین لباسشویی، کیفیت بهتر آن است. باید توجه داشت که پول اضافی پرداخت‌شده بابت امکاناتی که هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، نشان از «بهتر بودن» ماشین لباسشویی نیست. در حقیقت باید دقت کنید که با پرداخت پول کلان، یک دستگاه قراضه را با رنگ و لعاب زیبا و دکمه‌های متعدد بی‌فایده خریداری نکنید. خرید مدل پایه‌ی یک ماشین لباسشویی با یک برند معتبر که دارای چرخش خیلی زیادی نیست، از حجم معمولی و مناسبی برای کاربرد شما برخوردار باشد و تنظیمات عجیب و غریب هم نداشته باشد، بهتر است از خرید آخرین مدل یک ماشین لباسشویی با یک برند ضعیف و متوسط.

خرید انواع ماشین لباسشویی دست دوم در اپلیکیشن راگهی

ثبت آگهی رایگان در اپلیکیشن راگهی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + هفت =