رآگهی
رآگهی
ارزان‌ترین محله‌های تهران

ارزان‌ترین محله‌های تهران | از نظام‌آباد تا خانی‌آباد

شهر تهران به‌سبب موقعیت جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ویژه‌ای که دارد برای بسیاری از ایرانیان، شهری ایده‌آل برای سکونت است و همین امر سبب افزایش چشمگیر جمعیت تهران در طی دهه‌های شده‌است. مسلماً مهاجرت از سایر استان‌ها به پایتخت، هزینه‌های زیادی به افراد تحمیل می‌کند که البته اصلی‌ترین آن‌ها هزینه تهیه‌ی مسکن است. در کلان‌شهر تهران آن‌قدر فاصله طبقاتی و اجتماعی زیاد است که اگر از مناطق متمول و اعیان‌نشین آن وارد مناطق کم‌برخوردار شویم، ممکن است تصور کنیم که وارد دنیای دیگری شده‌ایم. هرچند این مسئله در مورد هر شهری در هر کشوری صادق است اما وضعیت اقتصادی ایران طی سال‌های اخیر به‌گونه‌ای شده‌است که این فاصله هر روز بیشتر و بیشتر نمایان می‌شود. در ادامه سعی داریم محله‌هایی که می‌توان با وضعیت اقتصادی متوسط و پایین در آن‌ها سرپناهی برای زیستن در پایتخت یافت، معرفی کنیم، یعنی ارزان‌ترین محله‌های تهران .

ثبت آگهی رایگان فروش و اجاره خانه

ارزان‌ترین محله‌های تهران

1- نظام‌آباد

نظام‌آباد یکی از قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین محله‌های تهران است که در شرق تهران و در مجاورت محله‌های مجیدیه، نارمک، تهران‌نو و خواجه‌نظام قرار گرفته‌است. این محله یکی از محله‌های مذهبی تهران بوده و برگزاری مراسمات مذهبی علی‌الخصوص در ماه‌محرم در نظام‌آباد بسیار رونق دارد.

خیابان وحیدیه یکی از ارزان‌ترین خیابان‌ها در این محله است که بافتی قدیمی، خانه‌های یک یا دو طبقه و کوچه‌های تنگ و پیچ‌درپیچ دارد. خیابان شهید مدنی نامی‌است که امروزه بر خیابان نظام‌آباد گذاشته شده‌است، با وجود این تقریباً تمامی ساکنان پایتخت این محله را به‌نام نظام‌آباد می‌شناسند.

چهارراه نظام‌آباد هم که یکی از مناطق پرتردد و پرترافیک منطقه است در محل تقاطع دو تا از خیابان‌های معروف این محله یعنی خیابان‌های مدنی و سبلان قرار گرفته‌است.

2- تهران‌پارس

یکی دیگر از ارزان‌ترین محله‌های تهران محله‌ی تهران‌پارس است که وسعت زیادی دارد و خود به دو بخش تهران‌پارس شرقی و تهران‌پارس غربی تقسیم می‌شود. بخش غربی تهران‌پارس نسبت به بخش شرقی آن بافتی امروزی‌تر دارد و قیمت مسکن در آن بالاتر است. تهران‌پارس در مجاورت محله‌هایی چون نارمک، دردشت، علم‌و‌صنعت، آشتیانی و اوقاف قرار گرفته که این محله‌ها را نیز می‌توان جزو ارزان‌ترین محله‌های تهران به‌حساب آورد.

تهران‌پارس محله‌ی بسیار بزرگی است و خیابان‌ها، فلکه‌ها و میادین زیادی دارد. خیابان‌های تهران‌پارس عمدتاً به‌صورت عددی شماره‌گذاری شده‌اند مثلاً خیابان 110ام تهران‌پارس. خیابان اصلی این منطقه یک بلوار در جهت شمال- جنوب بوده که از فلکه‌ی چهارم تا سه‌راه تهران‌پارس ادامه دارد و با وجود این‌که نامش بسیار دست‌خوش تغییر شده هنوز هم به نام خیابان تیرانداز شناخته می‌شود.

فلکه‌های معروف تهران‌پارس نیز در امتداد همین خیابان واقع شده‌اند. ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی زیادی که در این محله قرار گرفته‌اند سبب تسهیل در عبور و مرور و دسترسی به این منطقه شده‌اند.

3- تیردوقلو

شاید نام این محله برای هر شنونده‌ای جالب باشد. این نام‌گذاری بدان علت است که اولین‌بار برای راه‌اندازی برق این منطقه و نصب کابل‌ها، دو تیر در کنار هم نصب شده‌است! یکی از جنوبی‌ترین و ارزان‌ترین محله‌های تهران یعنی محله تیردوقلو در نزدیکی خیابان‌هایی مانند شوش، ری و خراسان واقع شده‌است.

ساکنان این محله اکثراً از قشر کم‌درآمد و مهاجرانِ پایتخت هستند و خانه‌های این محله نیز دارای بافتی قدیمی اند و خبری از مصالح ساختمانی امروزی در آن‌ها نیست. با توجه به نزدیکی این محله به بازارهای مهم تهران برخی از بازاری‌ها نیز در این منطقه سکونت دارند اما آن‌ها خیابان‌های بهتر و اعیان‌نشین‌تری را برای خود در این محله‌ی قدیمی برگزیده‌اند.

4- جوادیه

محله جوادیه در نزدیکی میدان راه‌آهن و در جنوب غربی آن قرار گرفته‌است. بافت این منطقه عمدتاً فرسوده و قدیمی است و  نزدیکی آن به راه‌آهن و اتوبان‌های حاشیه‌ای، عبور و مرور برای ساکنین برخی بخش‌ها را دشوار کرده‌است. محله‌ی جوادیه یکی از ارزان‌ترین محله‌های تهران است و همین امر باعث شده که مهاجران از سایر استان‌ها به‌ویژه مناطق ترک‌زبان آن را برای اقامت خود در تهران انتخاب کنند. میدان کشتارگاه که امروزه به نام میدان بهمن نام‌گذاری شده در محله‌ی جوادیه تهران واقع شده‌است.

5- نعمت‌آباد

محله نعمت آباد تهران
تصویری از محله نعمت آباد تهران

یکی دیگر از ارزان‌ترین محله‌های تهران محله‌ی نعمت‌آباد است که در جنوب تهران و منطقه 19 شهرداری قرار گرفته‌است. این محله در نزدیکی جاده‌ی تهران به ساوه و در مجاورت محله‌هایی چون عبدل‌آباد، شهرک ولیعصر و شهرک بخارایی واقع شده‌است.

خانه‌های این محله عمدتاً خانه‌هایی ساده با ظاهری شبیه خانه‌های روستایی هستند که در دل کوچه پس‌کوچه‌های تنگ و ترشی قرار گرفته‌اند. وجود کارگاه‌های فراوان تولید مصنوعات چوبی در این محله سبب شده‌است که بیش‌تر ساکنان و مهاجران برای کسب درآمد و سکونت، محله‌ی نعمت‌آباد را برگزینند.

6- بریانک

محله بریانک که در حدفاصل خیابان‌های کمیل و قزوین قرار گرفته، امروز با عبور بزرگراه نواب از میان آن به محله‌ی کوچک‌تری نسبت به گذشته تبدیل شده‌است. محله‌های خوش، سلسبیل، حر، قزوین و کمیل در نزدیکی یکی از ارزان‌ترین محله‌های تهران یعنی محله بریانک قرار گرفته‌اند.

خیابان‌های محبوب‌مجاز، محمود عرب و بریانک خیابان‌های معروف این محله هستند. بریانک هم مشابه سایر محله‌های ارزان‌قیمت تهران دارای بافتی قدیمی و بعضاً فرسوده بوده و در آن خبری از زندگی لوکس و مدرن تهران امروزی نیست.

7- مسگرآباد

محله‌ی مسگرآباد یکی از حاشیه‌ای‌ترین محله‌های جنوب شرقی تهران است که دسترسی به آن فقط از طریق اتوبان‌های امام‌رضا و افسریه امکان‌پذیر است.

این محله در بخشی نسبتاً کوهستانی واقع شده‌است و خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های‌اش دارای فراز و نشیب و بافتی محلی است. مسگر‌اباد تقریباً یک محله‌ی بومی و روستایی به‌حساب می‌آید که امروزه به‌خاطر ارزان‌ بودن زندگی در آن، مهاجران را به سمت خود جذب کرده‌است.

8- سی‌متری جی

خیابان سی‌متری جی که در حد فاصل اتوبان سعیدی و خیابان سبحانی قرارگرفته، یکی از ارزان‌ترین محله‌های تهران است و در مجاورت محله‌های جی، دامپزشکی، کمیل، خوش و استادمعین واقع شده‌است.

محله‌های نام‌برده‌شده نیز شاید به‌طور مستقیم نتوان آن‌ها را جزو ارزان‌ترین محله‌های تهران به حساب آورد، اما قیمت مسکن و زندگی در این محله‌های جنوب غربیِ تهران عمدتاً پایین‌تر از مناطق متوسط و بالای آن است.

خیابان سی‌متری جی و محله‌های مجاور آن، پر از مغازه‌ها و مشاغل پر سر و صدا مثل مکانیکی و صافکاری هستند و هر چقدر به سمت سه‌راه‌آذری نزدیک‌تر می‌شویم ترافیک، سروصدا و آلودگی نیز به آن‌ها اضافه می‌شود.

9- نیروی‌هوایی

نیروی‌هوایی یکی از محله‌های شرق تهران است که در مجاورت اتوبان امام‌علی و محله‌های پیروزی، صفا و دماوند قرار گرفته‌است.

نیروی‌هوایی را می‌توان جزو ارزان‌ترین محله‌های تهران طبقه‌بندی کرد اما در این محله خانه‌های نوساز و لاکچری نیز ساخته شده‌اند. عمده‌ی بافت منطقه امروزی و با کوچه و خیابان‌های منظم بوده و خیابان‌های اول و پنجم و فلکه‌ی دوم مناطق اصلی محله‌ی نیروی‌هوایی هستند. در این محله می‌توان آپارتمان‌هایی با قیمت مناسب و در عین حال ظاهری امروزه و قابل‌قبول پیدا کرد.

10- خانی‌آباد

خانی‌آباد محله‌ای در جنوب تهران است که در نزدیکی محله‌های شوش، مولوی، شاپور و بازار تهران قرار گرفته‌است.

بافت این منطقه ترکیبی از بافت امروزی و قدیمی بوده و خانه‌های با قیمت‌های مناسب در آن یافت می‌شوند.

هرچند این محله می‌تواند در زمره‌ی ارزان‌ترین محله‌های تهران قرار گیرد اما محله‌ای شریف و اصیل بوده و افراد مهمی مانند جهان‌پهلوان‌تختی را به خود دیده‌است.

امروزه مهم‌ترین خیابان محله‌ی خانی‌آباد به‌نام همین اسطوره‌ی ورزش کشتی ایران‌زمین نام‌گذاری شده‌است.

11- چهارصددستگاه

چهارصددستگاه یکی از ارزان‌ترین محله‌های تهران در شرق است که در نزدیکی محله‌های پیروزی، سلیمانیه، هفده شهریور و دولاب قرار دارد. بافت منطقه ترکیبی از خانه‌های یک یا دوطبقه قدیمی و آپارتمان‌های چندطبقه‌ی نوساز امروزی است.

قیمت مسکن و در کل هزینه‌ی زندگی در این منطقه برای قشر متوسط جامعه بد نیست و در کل گزینه‌ی مناسبی است.

12- آهنگ

یکی‌دیگر از ارزان‌ترین محله‌های تهران، محله‌ی آهنگ است که در مجاورت اتوبان‌های آهنگ، امام‌علی، محلاتی و بسیج قرار گرفته‌است. این محله عمدتاً خانه‌های نوساز و بافتی امروزی دارد ولی بافت قدیمی و خانه‌های خشتی هنوز هم در آن جای دارند.

اکثر خیابان‌ها و کوچه‌های محله آهنگ منظم و بصورت افقی و عمودی اند و با فضای سبز پوشیده شده‌اند. یکی از بزرگترین بازارهای گل پایتخت- بازار گل محلاتی – در این محله قرار گرفته‌است. این محله دسترسی بسیار خوبی به انواع وسایل‌نقلیه دارد و از مراکز تفریحی و درمانی مناسبی نیز برخوردار است.

سخن پایانی

در این نوشتار موقعیت و ویژگی‌های 12 تا از ارزان‌ترین محله‌های تهران معرفی شدند. قطعاً کلان‌شهر تهران محله‌های ارزان‌قیمت دیگری نیز دارد که در این‌جا به آن‌ها اشاره نشده‌است. امیدواریم اگر قصد سکونت در این محله‌ها یا خرید مسکن و سرمایه‌گذاری را دارید، مطالعه این نوشتار برای‌تان مفید واقع شده‌باشد.

در ضمن برای اجاره آپارتمان در تهران می‌توانید از اپلیکیشن ثبت آگهی رایگان «راگهی» بهره ببرید.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =